Jag vet varför ni är här

Jag ser vad ni sökt på så välkomna!

Det är en tragisk händelse (nej jag tänker inte länka till den, ni vet vilken jag menar) med många olika faktorer som slutade med att en man blev av med sina två hundar.

Jag var inte där. Och jag gissar att de flesta av er som är här, inte heller var det.

Jag har läst polisens förklaring, mannen ville ta sitt liv och började skära sig i halsen.
Polisens uppgift är att skydda oss. Människor.
I lagens ögon är hundar egendom.
Om mannen legat i sin lägenhet hade polisen varit tvungna att ta sig in, med alla medel.
Samma princip även om det inte krävt eldkraft och att två unga cane corso-hundar fått sätta livet till.

I en sån situation som nu var så blev det pressat. Ja.

Sen kan jag tycka att det är förbannat synd att det råkade vara poliser som inte är vana vid hundar som var där.

En annan sak som är förbannat synd är att media är så jävla kåta på att sälja lösnummer att de skrämmer upp folk med att det är ”kamphundar” som skjutits. Skulle det vara mindre hemskt då? Eller? Gör det inte så mycket då? Eller?

Jag har mejlat en reporter på Expressen och ifrågasatt valet av ord. Å andra sidan verkar det där med research vara nåt som journalister inte pysslar med längre.

Tyvärr har även vissa poliser fått för sig att det är kamphundar. Kamphundar är tränade för kamp, det är ingen enskild ras.

Cane corso är ingen kamphund. Det är en gårdshund avlad till vakt. Det är en jävla skillnad.

Dessutom är det skitsamma vilken ras det är på hunden, en stressad och rädd hund reagerar så är det bara.

Fredrik Steen har erbjudit polisen gratis utbildning i hundhantering. Bra så. Ta det erbjudandet.
Lägg även in lektioner på Polishögskolan i hur man hanterar djur i stressade situationer.
Några lektioner i ”skjutning på rörliga mål” vore tacksamt.

Min åsikt kanske är oklar. Må så vara. Jag är cane corso-ägare, jag älskar mitt åbäke alldeles ofantligt mycket, men om det var tvunget att stå mellan mig och honom, så väljer jag mig. Jag vet. Det låter hårt och kallt, men jo. Vet ni varför? För ingen kan ta hand om mitt älskade åbäke som jag kan och kan inte jag få ha honom i mitt liv så ska ingen annan heller få det.

Oj. Nu lät jag visst lite självisk också. Men så är det.

Men för att göra det klart –

Ja. Polisen gjorde det de ansåg bäst i situation.
Ja. Det är jävligt tragiskt att utgången blev som den blev.
Ja. Hundägaren lyckades inte ta sitt eget liv. Något jag tror både han, hans familj och vänner är glada över
Nej. Media ska ge fan i att sätta titlar på hundar som agerar som hundar gör i stressade situationer, enkom för att sälja lösnummer.

6 responses

  1. Jag är också väldigt kluven men när man ser att hundarna bara reagerar som vilken annan hund i den situationen och blir skjutna för det, då blir jag väldigt arg. Det var två väldigt unga hundar vilket leder in mig på nästa fråga… Kuperade hundar? Varför då? Var har han fått tag i dem? Varför äga två väldigt unga hundar när han uppenbarligen inte var en person i balans? Många frågor utan svar… Varför dras en viss typ av människor till vår ras? Stackars hundar, säger jag bara!

    • Ja, det är många frågor och jag gissar att vi inte kommer få några definitiva svar heller tyvärr.
      Tycker det är märkligt att folk som vill ha ”farliga” hundar väljer en sån ras som cane corso, de ser ju inte särskilt farliga ut ens en gång (okej då, jag är väl hemmablind haha!)
      Jovisst reagerar de som de ska och därför blir det dubbelt tragiskt när det är poliser på plats som inte är vana vid hundar (som jag fattat det) Å andra sidan vet man inte heller hela historien om situationen eller hur poliserna var tränade eller så men som sagt, fortfarande förbannat tragiskt att det skulle behöva sluta så… 😦

  2. Vi är hemmablinda, var så säker… 😉 Det är nog ingen slump att hundarna var kuperade. Han måste ha importerat dem utifrån. Kuperade hundar ser farligare ut. Jag gillar det inte.

    • Hmm, du hamnade i skräpfiltret?
      Hehe, joo det är så va? Jag tycker ju mitt åbäke ser ut som en oskyldig liten vappe, andra tycker han ser ut som den drägglande trehövdade hunden i Harry Potter haha! (Fast den tycker ju jag är söt dårå..)
      Ja de gör ju det… skulle aldrig vilja ta bort fladderöronen, de är ju sååå mjuka och gosiga att pussa på 🙂

  3. Har missat detta helt. Men väl skrivet och rutet! Som forna ägare till Callecorso blir jag väldigt ledsen och upprörd. men men. Han tog inte sitt liv. Det kanske är det man ska fokusera på. Media är och har alltid varit snabba med att ge titeln kamphund till diverse raser. hemskt synd. För det skapar bara mer okunskap och onödig rädsla. Cane Corsos är som du skriver gårdshundar. De vaktar sina nära och kära, det är det de är avlade att göra. punkt slut.

    • Tack!
      Ja, jag förstår inte varför de nödvändigtvis måste skrämma upp folk i onödan hela tiden?
      Hade jag fått önska så hade ju även hundarna fått vara i livet men som sagt, flera olika faktorer skapade en stor tragedi och det går ju tyvärr inte att vrida tillbaka tiden. Däremot hoppas jag på en förändring i polisens arbete då det här säkert inte är sista gången de kommer i kontakt med hundar…

Kommentera

