När Doriz frågar – då svarar man!

Okej då, det är typ hennes matte som är lika nyfniken som min men det lät ballare med den rubriken… 🙂

*matte skriver*

1: Varför skaffade du hund?

Jag är uppvuxen med hund och känner mig halv utan.

2: Varför valde du just den här hunden/rasen?

Själva hunden som sådan var det uppfödaren som valde eftersom jag inte är utställningsintresserad. Rasen blev det för att jag träffade Lix pappa, Leo. Och sen även Indy. Två mycket goda representanter för rasen. Jag blev tvärkär i det coola, stora och älskvärda sättet de såg tillvaron på.

3: Om du skaffar en hund till, blir det då samma ras eller någon annan? Varför?

Det blir en likadan – blå hane. OM jag måste ha ett mindre alternativ i ett senare skede så blir det en borderterrier igen.

4: Hur gammal är du/din hund?

Jag är 32 enligt körkortet men jag vill inte bli mer än 30 för jag blev så ruskans bra just den dagen. Lix är 2 år och 2 månader nästan men fortfarande ”valpskalle” och tonårshuligan ibland.

5: Varför valde du tik/hane?

Jag ville ha en gul tik och fick en blå hanne med mig. Men jag är inte ett dugg ledsen för det, skulle inte byta ut honom för allt i världen.

6: Bästa med rasegenskaperna?underlapp

Deras livssyn – glass å pannkaka

7: Sämsta rasegenskaperna?

Att corsodräggel är så svårt att tvätta bort från kläderna 😉

8: Bästa kroppsdelen på din hund?

Älskar hans underläpp! Och öronen, de är så mjuka och goa.

9: Bästa egenskapen med din hund?

Att han är så lyhörd på mina signaler som jag inte ens vet att jag skickar ut. Han är också väldigt lyhörd när det gäller andra, både människor och hundar. Han lägger sig på den nivå som passar för stunden och individen.

10: Sover ni ihop? Om inte, var sover hunden?

Nej det gör vi inte, anledningen till det är att det kliar så förbaskat på mig när vi gör det. Han sover i sin egen säng.

11: Favoritaktivitet tillsammans?

Jag älskar att se honom spåra och han älskar att arbeta. Finns inget bättre än att se honom lycklig! Och soffmys is da shit (// Lix)

12: Hundens favoritleksak?

Hmmm, finns så mycket. Kartonger, fotbollar, PET-flaskor, kottar… tja, vad som helst. Men jag tror nog leksakerna som låter är roligast.

13: Hundens favoritsysselsättning?

Störa mig när jag jobbar 😉 Jobba med nosen, leka, busa, vara med där det händer.

14: Bästa minnet av stunder tillsammans?

Hmmm, finns en hel del men det som först ploppar upp i skallen är när han var valp. Vi hade kommit in efter en promenad i ösregnet så jag torkade av honom det värsta, svepte in honom i en filt och satte mig med honom i knäet på golvet. Där fortsatte jag försöka torka honom torr och det tog inte lång stund innan han somnade i mitt knä…

15: Finns det något du skulle vilja ändra på med din hund?

Jag skulle vilja få bort hans stress helt. Vi är en bit på väg men det är också en bit kvar.

16: Är din hund rädd för något?

Traktorer

17: Hur ser du din hund: som husdjur eller fulltalig familjemedlem?

Familjemedlem. ”Qui me amat, amat et canem meum” – Den som älskar mig älskar min hund

18: Hur skulle din hund låta om han/hon kunde prata?

Som Piff  å Puff i Kalles jul.

19: Vad ger du din hund för mat, och varför just den sorten?

Just nu är det Royal Canin Schäfer valp. På morgonen får han en skvätt A-fil och en bit banan (bara för att han tycker om det). Fyller ut med pasta och kött ibland också. Han fungerar väldigt bra på RC med sin mage

20: Vilken uppfostringsmetod använder du dig av (mer Cecar Milan eller Anders Hallgren?)?

Hallgren med modifikation. Sväljer inte allt med hull och hår utan tar det jag tycker passar mig och Lix bäst.

21: Vilken sorts fästingmedel använder du?

Frontline, eftersom risken att Lix ska bestämma sig för att bada bort det är minimal. Vi bor i ett område med mycket fästingar så jag vägrar chansa, jag har sett vilka skador de där små odjuren kan göra, på nära håll.

22: Var hämtar du din främsta inspiration i hunduppfostran?

Från böcker av bland annat Anders Hallgren, Turid Ruugas, Emma Parsons och Karen Pryor.

Sist men inte minst: 23: Om du kunde klona din hund, skulle du då vilja göra det?

Jao, han är unik och rolig och kärleksfull. Och vem vill inte ha en sån följeslagare genom hela livet?

lixpop

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

4 responses

Kommentera

