Dagis is no more

(Var snälla att observera datumet för inlägget. Ekens Hundcenter har tydligen bytt ägare både en och två gånger efter det här inlägget skrevs så jag vill inte döma företaget som sådant eftersom jag inte vet ett dyft om hur de sköter verksamheten nu. Mvh, Lix matte)

Näe, som ni ju förstått så är inte Lix kvar på dagis. Jag ska försöka förklara varför det har blivit så. Ni är flera som frågat om just det här men jag har inte velat skriva något förrän saken var utagerad från kommunens sida eftersom jag anmält dagiset.

Jag vill börja med att säga att de vill väl, de älskar hundar, men de har tydligt visat att de inte kan sätta sina påstådda teoretiska kunskaper i praktik.

När jag fick platsen var jag överlycklig och lättad. Jag hade länge letat efter ett dagis som tog emot stora hundar, men det verkade omöjligt. När då Ekens (då Ugglans) Hundcenter glatt meddelade att de gärna tog emot honom, jaa då var lyckan total.

Hans inskolning gick bra och han fick börja på heltid. Jag fick dagligen rapporter om vad de gjort under dagen och fick ett gott intryck av de flesta i personalen.

I samma veva gick Lix in i sin könsmognad. Hans hormoner levde rövare med honom och ibland kände jag att han förändrades till ett monster jag inte kände igen (läs: Bosse)

Efter ett tag fick jag reda på att Lix blivit biten av en annan hund (Sigge) vid ett flertal tillfällen, men att den hunden efter detta blivit uppsagd. Några andra problem fanns inte, enligt personalen.

I början av året (2008) gjorde jag en av ägarna till dagis uppmärksam på att en av de anställda verkade ha alldeles för mycket respekt för Lix. Nästan så hon såg rädd ut. Jag fick löfte om att de skulle ta tag i problemet. Deras lösning blev att vi skulle gå in genom ”bakdörren”. Detta för att den anställda skulle slippa gå förbi så många boxar med Lix.
Ytterligare en gång tog jag upp mina misstankar om att den anställda var rädd för Lix, och fick då höra att så inte är fallet.

Fortsättning på inlägget finns här

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

30 responses

  1. Fy fan vad jag blir förbannad på dagiset. Jag skulle bli vansinnig om jag hade hundarna på ett dagis och de la ner dem för att visa underkastelse! Snacka om att de lever efter en lära från massa massa år sedan.
    Och rispor på händer får man räkna med när man jobbar med hundar, inte att de hugger efter en. Men jag känner ett flertal hundar som faktiskt ”hälsar” med tänderna.
    Hoppas verkligen att det ordnar sig för er! För så där kan inte ett dagis hålla på….

  2. Men herregud! Snacka om att dagiset inte klarar av att hantera en dominant hund. Jag blir bara så upprörd av att läsa det där… Hur kan de alls låta dem vara i samma box efter första slagsmålet? det är för mig obegripligt.

    Stå på dig, Lix har inte gjort något fel egentligen, han har tagit sig de friheter han kunnat ta sig helt enkelt. Hade personalen vetat vad de höll på med hade problemen aldrig uppstått ens.

  3. Sara & Mysla – Anledningen till att jag väljer att skriva, i princip, allt om vad som hänt (mejlen fram o tillbaka till kommunen – dagis – mig – kommunen osv, låter jag vara, det blir för mycket. Men om nån vill läsa så kan jag skicka de).
    Nu jobbar vi hårt med att ”stressa av”, att han ska lära sig att andra hundar inte är farliga om de kommer för nära och att bli ”fasttagen” (dvs inkallning, kopplas) – det är inte farligt det heller. Det går långsamt, men framåt och jag har börjat märka effekt av våra sessioner hos hundpsykologen. 🙂

  4. Fy fan! ”Läsa paragrafer”, använda munkorg, trycka ner???? De där jävlarna (ursäkta mitt språk) ska inte ens komma i närheten av hundar! Så som de förklarar situationen så har de knappast LÖST några problem, snarare ORSAKAT dem!!!!
    Klarar man inte av en hund (oavsett storlek, för storleken eller rasen har inget med detta att göra) som börjar bli könsmogen ska man nog inte jobba på ett hunddagis!
    Hoppas det händer något så inte fler hundar far illa av dessa okunniga personers FARLIGA agerande!

    Och: OM Lix hade bitit dem skulle det nog ha krävts lite mer sårvård, så som stygn och stelkrampssprutor….

  5. Ännu ett hunddagis där personalen använder metoder som skrämmer mig. Mossfolk har skrivit om hur hennes hund förvandlades från en snäll, lugn och glad hund till en hund som bet personalen på hunddagis.

    Fick Lix ligga i 30 minuter?!
    Inte klokt.
    Inget lät förresten vettigt när det gäller deras metoder.

    Jag skulle aldrig låta min hund vara på hunddagis.
    Jag har fostrat min hund med mjuka metoder. Det passar hennes mentalitet. Men skulle hon bli nerlagd i 30 minuter skulle hon säkert bli både rädd och aggressiv.

    Det är sorgligt att läsa att du nu måste träna bort beteenden som personalen på hunddagiset orsakat.

    Jag hoppas att du får ha Lix med på jobbet. Eller…?
    Jag är övertygad om att din träning med Lix kommer att få honom avstressad igen. Även om det tar tid.

    Mumma och jag skickar styrkekramar till er båda.

  6. En stilla undran…
    Hade NÅGON på det dagiset en rikgtig utbildning? Deras svar på dina frågor är skrämmade tycker jag. Vilken ålder är det på de som jobbar där, 18-25 eller?
    BRA gjort att du anmälan!
    Jag vill gärna höra vad kommunen svarat er och vad påföljderna för dagiset blir.
    Kram
    //Ewa

  7. Katta & Doriz – Enligt kommunen så är det ingen annan som klagat på de så då kan de inte göra mycket mer (tyvärr). Får bara hoppas att nästa person som råkar ut för samma sak också anmäler (för det verkar vanligt med dagispersonal som inte riktigt har kunskapen). Jo, såret på benet (som personen själv stoppade in mellan två hundar som slogs) tejpades på sjukhus, annars var det bara skrapsår….

    Dargangel & Mumma – Läste Mossfolks blogginlägg… Fruktansvärt!
    Nä, jag har fått dåliga vibbar från hunddagis nu tyvärr (finns inlägg på Doggyworld om det också). Att han gick in i könsmognaden samtidigt gjorde ju att det blev extra mycket ”tilt i skallen” på honom så vi jobbar varje dag på att få bort alla dumheter han lärt sig… 😦
    Japp, han är med på jobbet även om cheferna hävdar att de inte gillar det (vaf..? De är ju inte här ens en gång, hur kan han störa då??)
    Tycker jag märker resultat redan så det är en sporre att fortsätta jobba.
    Tack så mycket!

  8. Ewa – Jag kan skicka papprena till dig så får du se hur/vad de skrivit.
    Ingen påföljd för dagis, mer än att de fått oanmälda besök från kommunen, eftersom det bara är jag som anmält (ännu, kanske jag ska skriva…)

  9. Fast Ewa, alla som är i åldern 18-25 är inte ”dåliga”, jag skaffade min första hund när jag var 18, och är 21 nu, och jag blir exakt lika förbannad och chockad över det som har hänt. Så jag tycker verkligen inte åldern har en inverkan. Helt klart är det okunniga människor på dagiset, men allt beror inte på åldrar… :-/

  10. Jag herregud vad ska man säga förutom allt som ovanstående har sagt så måste jag också påpeka att DukanintetaLix_”leken” är ju naturligtvis ingen lek utan ett uttryck för stressreaktion, så gör Strega när jag har kommit på henne med att äta bajs. Vet man inte det utan tror att hunden är beräknande så har man ingen aning. Stackars, stackars Lix.

  11. Pia – Ja, och ”tack vare” den sk ”leken” så har jag nu en hund som blir uppstressad för oerhört lite yttre påverkan. Snacka om att jag får jobba för att inte stressa upp honom, mig själv börjar jag få bättre koll på, men ibland kan han bli helstissig för nåt som jag inte ens fattat är stressande… 😕 Mycket jobb för nånting jag trodde var en bra lösning…

    MrArboc – Ja, det jag fick reda på var att han dels blivit biten av Sigge och att han fått sluta, sen när ”det stora slagsmålet” (som, som jag fattade det, startade den här spiralen av dåligheter) så matades jag dagligen mest med de skador Lix åsamkat. Ett par gånger fick jag veta att han blivit biten ”under ett slagsmål” (så det får man ju räkna med, lät det som, men när det var Lix som bitit var det mer som att han oprovocerat attackerat en annan hund… Skillnad på folk o folk…)
    Resten, jagandet mm fick jag reda på efter att vi blivit uppsagda… 😕

  12. Det finns alltid 2 sidor så jag tycker inte att ni ska ”kasta sten”. Jag har erfarenhet av flera olika hunddagis och jag vill verkligen säga att jag tror att det finns problem från båda sidor.
    Om du väljer att ha din hund på hunddagis har du redan där tagit ett beslut att någon annan ska uppfostra din hund. De behöver inte betyda att de blir fel eller så men ALLA hundar funkar inte i gruppen och på hunddagis. Du kan ju alltid prova ett annat hunddagis om du tror att din hund fungerar med andra hundar.
    Du tycker inte om alla människor varför ska vi förvänta oss att alla hundar ska fungera tillsammans.
    Tycker att våra hunddagisar gör ett bra jobb.
    Kan du tänka dig att jobba på ett hunddagis?
    Var glad över att vi har möjligheten att ha våra hundar på dagis då många arbetsgivare inte tillåter hund på arbetsplatsen
    Jag har erfarenhet av att min hund blivit svårt skada på hunddagis och tycker att det är för jäkligt att de hände men vissa saker kan man inte styra över.
    De jag är mest förbannad över är husse/matte som inte kunde stå för att deras hund var aggressiv mot hundar då detta inte var första hunden som blev skadad. Var glad att din hund inte orsakade mer skada än den gjorde.
    Vart nyfiken på hunddagiset så jag åkte faktiskt dit och kollade in det.
    Måste säga att efter jag pratat med personal och fått gå in och titta på lokalerna och pratat om dagiset rutiner tycker jag att de verkar vara väldigt kompetenta och hundarna såg ut att trivas mycket bra. Synd att det inte funkade just för dig men något rätt måste de göra då de fanns en massa lugna harmoniska hundar i lokalen. (Ps. jag var där då en del av hundar åt mat, såg flera hundar som åt tillsammans).

    Man blir lätt färgad av vad som händer när man är mitt i smeten. Jag vet att jag kände liknande när min hund vart skadad.

  13. Det finns alltid 2 sidor: Snyggt att du för det första är så mogen att du ställer upp med namn, eller åtminstone en e-post adress så att man kan kontakta dig med ett svar!
    Sedan så är det så att Lix matte föll också för vad dagis sa. Vad man säger och vad man gör är helt olika saker, definitivt i detta fallet.
    Dagis sa en sak, stora fina ord om hur bra och duktiga dom skulle vara. Verkligheten visade dom med sina handlingar.
    Lix matte förväntade sig inte att alla hundar skulle funka tillsammans. Hon påtalade till och med att alla hundar inte gillade varandra. Men dagis lät ändå hundarna fortsätta att spendera i samma box. Med motiveringen att Loke var där före Lix.
    Hon var väldigt nöjd och glad över att det fanns ett dagis där hon trodde att hennes hund blev välbehandlad, vilket hon betalade för. Motsatsen bevisade dagis själva.
    Jag tror desstom att hon är mycket glad över att hennes hund, eller någon annan hund inte blev mer skadad än den blev trots att dagiset inte motverkade det.

    Slutligen vill jag tillägga att dagiset har fått säga sitt. Om du följer det som står, och kollar in länkarna så kommer du till sidor som visar dagisets kommentarer på det inträffade.
    Jag har personligen träffat Lix både innan och efter dagis. Det var inte samma hund. Inte alls. Hans matte har jobbat stenhårt med honom för att få tillbaka honom till gamla gängor, arbetet är inte slut än, men hon ger inte upp.
    Jag tror inte att din upplevelse av ett besök på Ekens hundcenter motverkar det som dagis själva har erkänt att dom har gjort, och det Lix matte har märkt att dom har gjort med Lix.
    Att i detta fallet berätta vad som har hänt är inte något som Lix matte har gjort obetänkt eller förhastat. Det har varit en lång process där hon rådfrågat andra om hur hon ska göra. Tillslut valde hon att gå ut att berätta det hela, sakligt, men naturligtvis ur sin synvinkel, men MED dagisets egna kommentarer (Dom finns diarieförda som handlingar i kommunen där dagiset finns om du är intresserad av att läsa dom igen). Mer korrekt är det svårt att göra det när man själv har varit en del av det.

    Så din kommentar om att andra sidan inte har fått komma till tals är bara löjlig, och ogrundad. Läs först och kommentera sedan. Det ställer dig själv i bättre dager än vad du har visat här.

    //Anna

  14. Fy fan säger ja bara….

    ja har själv tre hundar på hundagiset Ekens hundcenter…
    Jag har en hund som kan vara aggresiv i vissa tillfällen o litar till fullo på personalens kompetens att disiplinera honom… dom andra två är lugna men kan oxå hamna i bråk.

    Fy vilken smutskastning av människor som är undarbara.

    Att din hund inte är en bra ”dagis hund” är ingenting som varken du eller dom kan göra något åt… men jag tycker att de är DIN sak att ta din hund därifrån om du ser att han förändras till de sämre.

    o att sätta honom på ett hunddagis precis när han blir könsmogen va väl inte din bästa ide´eller? de är ju då dom behöver den mesta uppfostringen av dig personligen…(på hunddagis är det ingen av hundarna som blir uppfostrade som dom är hemma själva eftersom dom lever i flock där) de är en del av att skaffa sig en hund!

    jag är så upprörd av detta att jag inte kan skriva mer just nu… för då blir de bara ett argt brev av svordommar o så..

    vilken dag som skulle jag stå upp för dagiset o deras metoder och framför allt deras personal…

    // Sassa med Gino Riddick och Chip

  15. Svar till ”Det finns alltid 2 sidor”:
    Visst är det så, att det alltid finns två sidor av varje situation, men att jag kastar sten i glashus anser jag gränsa till förtal. För mig veterligen, så känner du inte mig, har inte varit och hälsat på mig heller så du vet heller ingenting om min syn på hur man hanterar hund.

    När jag väljer att ha min hund på dagis betyder det att jag lämnar honom till någon som ska gå ut med honom, ge honom mat och sällskap, någon uppfostran är det inte fråga om.

    Helt riktigt, jag gillar inte alla människor, och utan att ens ha träffat dig så kan jag säga att du inte direkt hamnar på någon favoritlista.

    Nej, jag skulle inte kunna tänka mig att jobba på hunddagis. Det är dåligt betalt och ett jävla slitgöra, så nej. Att vissa människor ser det som ett drömjobb är jag visserligen tacksam för men att hitta ett hunddagis med samma filosofi som en själv verkar svårt.

    Du tycker alltså det är helt okej att den som, i din frånvaro, har ansvar för din hund, brister så mycket i tillsynen att den blir skadad? Det anser jag vara ganska förvånande.
    Personligen tycker jag du ska läsa på lite mer om hundar och stress innan du blir förbannad på någon.

    Vad gulligt! De är jättesöta, de som jobbar där, de älskar hundar, däremot anser jag (till skillnad från dig) att de inte kan särskilt mycket om hur hundar fungerar.
    Klart de var lugna när de fick mat, det är lugnande för en hund att tugga. Jag tycker som sagt du ska läsa på lite mer om hundar och deras etologi så kanske du förstår varför det inlägget du opponerar dig mot, kom till.
    Självklart blir man lätt partisk, men du vet som sagt inte mycket om mig eller hur mycket jobb jag lagt ner på mitt inlägg för att det ska bli rätt. Jag har bland annat låtit utomstående, dock hundägare/hundvänner, läsa och ge synpunkter. Du skulle sett hur det såg ut första gången jag skrev, inte alls lika prydligt och objektivt som nu.

    Svar till ”Sassa”:
    Visst, underbar personal mot sina kunder, men att hundarna över huvud taget får möjlighet att slåss på dagis är uppseendeväckande nog tycker jag.

    Var i mitt inlägg hittar du någon smutskastning?

    Tycker du ska läsa inlägget en gång till och försöka vara objektiv den här gången, vilket jag förstår är svårt med tanke på vilken relation du har till personalen på dagis.

    Att ifrågasätta mitt val att ha honom på hunddagis vid en viss tidpunkt i hans liv, är bara så lågt att jag inte ens tänker kommentera det vidare.

    Vill du skriva av dig och svära kan du göra det på vhcfan[@]hotmail.com

    Alla uppfostrar sina hundar efter eget huvud och deras och mina tankar om hur en hund ska bemötas och fostras skiljde sig rejält. Så kan det vara.

    Spännande också att du trycker mer på att du skulle ställa upp på personalen än på deras metoder.

    Med vänliga hälsningar, Lix matte

  16. Stå på dig Linda! Du vet vad som hände, vad som sas både ifrån din sida och personalens sida, OCH det finns dokumenterat ifrån båda håll.
    Du har varit så objektiv som det går att vara i ett sådant här fall när man egentligen bara vill skrika och slå på någon. Bra jobbat!

    Till er båda som håller på Ekens hundcenter. En eloge till er också. Ni står upp för det ni tror på. Det är helt rätt och det ska man göra. Men ni bör vara lite mer nyanserade, och inte fullt så blåögda kanske. Det är inte bara Lix som fått slutat på det där dagiset om ni läser texten. Det har funnits fler hundar som personalen inte klarat av och som därför har fått sluta. Det verkar helt klart finnas ett kunskapsglapp hos personalen, inget som en rejäl och grundlig utbildning inte kan avhjälpa.

    //Anna

  17. Svar till sara som tog illa vid sig av min kommentar om ålder.

    Det jag menar med ålder är att om personalen som arbetar på dagiset har lång erfarenhet av olika hundraser. Jag har själv min hund på dagis och där alla är utbildade på Brukshundklubben, och har varit/är fortfarande instruktörer där med mycket lång erfarenhet. Har man, som de på ”mitt” dagis arbetat med många olika raser under väldigt lång tid får man den erfarenhet som bara lite högre ålder kan ge.

    Det har varit för lätt för vem som helst att starta ett hundagis tidigare.
    //Ewa

  18. Hej, Jag förstår helt ärligt inte vad problemet är. För det första tycker jag att dagiset har gjort helt rätt efter deras regler och rutiner. En hund får ALDRIG bita mot en människa, och absolut inte för att man försöker hejda ett beteende. ”läsa paragrafer”, varför skulle detta vara fel? Det vi gör då är att ta hunden under hakan och säger ”nuu går du och lägger dig” med lung men bestämd röst. Då vi eftersträvar den undergivenhet som hunden skall visa oss, men detta ett lugn och för att hunden ska komma ner på jorden igen. ingenting elakt eller hårdhänt. Aldrig någonsin!

    Att lägga ner hunden är INTE för att utmana hunden. Utan för att bryta ett visst beteende som inte är tillåtet i grupp med hundar, detta för att hunden inte ska skada sig själv eller andra.

    Jag tycker att hunddagiset har gjort helt rätt, de har försökt, de har letat efter andra sätt som fungerar och det har inte funkat.. vissa hundar är dagishundar, vissa är inte. Sen ska du också veta att det är ingen som är glad över att behöva säga upp en hund, det är det värsta vi vet, och det gör vi efter mycket övervägande och när allt vi gjort och försökt inte fungerat, då är det ett måste. Lix är inte den första, och inte den sista. Och Bakdörren är ingen skamdörr, det finns kraftfulla hundar på dagiset, och vid hot, som lix utgjorde genom att bli uppstressad via den vägen så är det så det blir, och lix är inte den enda som fått gå den vägen. Personalen är kunnig och älskar hundar, men hundar som inte accepterar att det är personalschema och olik personal vissa tider kan skada oss i personalen om vi utmanar hundarnas tendenser till agg, när de blir stressade.
    När en hund hamnar i det tillståndet då de ska ”döda” de andra hundarna i boxarna, då är vi i personalen extremt utsatta och ett sånt beteende är svårt att hejda när de väl kommit dit. Jag tycker du skriver me ett extremt ego och är helt oförstådd me din ras storlek och kraftfulla lynne.

    Dagiset har inte gjort något fel, och ang, rökningen så är ju det precis utanför dörren, och man har full koll och hör hundarna.. jobbade förra veckan faktiskt, och av alla 20 hundar som kommit tillbaka från semestern och haft en lång paus från dagis, var det inte ett enda bråk eller hot mot personalen… så frågan är ju egentligen var felet sitter???

    • Har du egentligen läst? Har du egentligen förstått? Eller skyddar du bara dina arbetskamrater/kollegor?

      Vi kan börja med din sista fråga: Var felet ligger om var felet ligger. Om Lix inte bråkar på några andra ställen utom på dagis, ja var ligger då felet? Jo, på dagis!

      Om man lägger ner en hund i 30 minuter, notera TRETTIO minuter, så är det inte att läsa paragrafer eller korrigera. Inte någonstans, enligt någon vedertagen metod. Utom på DAGIS i detta fallet. Sker nedläggandet av en man i dubbla viktklassen…ja, då skulle jag vilja kalla det för misshandel.

      Samma sak när man jagar en stressad hund. Idioti.

      Så lilla mammalediga hundmänniskan. Ta du och läs en gång till, ransaka dig själv och dina kollegor och fråga er om ni VERKLIGEN gör ett bra jobb. OM ni är kompetenta att sköta ert jobb. OM ni verkligen skulle driva ett hunddagis, där det dessutom jobbar hundrädda människor.

      Ja, och en sak till. Att Lix inte skulle funka tillsammans med andra hundar. Han har legat här hemma hos mig, där vi har två hanar av samma ras, och sovit, tillsammans med de andra. UTAN problem. En engångs grej. Nej, i mer än en vecka. Så ta och fundera på om du kan se dina kunder i ansiktet och säga att ni ALLTID, ALLA GÅNGER; i ALLA LÄGEN gör ett bra jobb. Jag tvekar!

  19. Ingen personal är rädd för hundarna, utan för situationer som uppstår med hundarna, blir en hund uppstressad av att gå förbi de andra hundarna och börjar flyga mot boxväggen, ja då är det en JÄTTE farlig situation, för ALLA parter.

    Vi talar hundens språk och använder oss av hundens språk. Kroppsspråket en flockledare använder för att lugna eller hejda ett beteende, är ja just det, lägga ner i underläge tills hunden kommit i balans igen 1 sek elr 3timmar är helt betydelselöst. Vad gör en allvarlig flockledare som är trött på sin medlems beteende, ja just det morrar och visar tänder, därav ”läsa paragrafer” titta i ögonen och säga lugnt men bestämt ”gå och lägg dig” med utdragen ton.

    Ditt nedlåtande sätt att skriva är egentligen bara riktigt patetiskt. Vid ett miljöombyte och dessutom utan matte eller husse så är det ju påfrestande för en hund, och uppenbarligen gick Lix igenom en period där dagis och andra hundar blev för mycket.

    Jaga o jaga, min uppgift som personal är att se till att omgivningen på hunddagiset är lugn och harmonisk för hundarna, om en hund då stör den miljön och stressar alla andra 40 hundar, ja lilla du, då tar jag tag i hunden och ser till att beteendet slutar.. kalla det vad du vill, men misshandel var det värsta!?

    Jag vet att vi gör ett bra jobb, allihop. Mitt bevis på det är att det finns 6 fungerande hundflocker på Ekens hunddagis, där lek med varandra är större än att bita sin kompis i örat. Där äta tillsammans är naturligt, att visa respekt för personalen är en självklarhet och att ge och ta kärlek från personalen är vardag.

    En hund måste kunna ta ett nej, även en matte.

    • Mest patetiskt är du som inte tar ditt ansvar som företagare. Som inte inser att ni misslyckades med en hund, utan måste skylla på hundens matte och hunden. Ni är inte kapabla att hantera en hund av den här typen helt enkelt. Ni ljög dessutom för Lix matte och avstod ifrån att berätta när det inte fungerade, utan försökte er på era patentlösningar, som uppenbarligen skapade en mycket stressad hund som inte såg någon annan väg än fria sig själv med det metoder som finns till hands för en hund.
      Lix matte frågade om någon ur personalen hade blivit skadad, vilket ni först nekade till, men sedan i efterhand kom med anklagelser om. Det är inte speciellt smart agerande ifrån er sida. Situationen eskalerade hela tiden för att ni inte var ärliga med vad som hänt, eller inte hänt. Ett exempel på detta är när en av er personal säger till Lix matte att betala för en trasig munkorg. När matte frågar varför så får hon reda på att Lix gått med munkorg på sig långa stunder på dagen (vilket bryter mot djurskyddslagen) i en box där det finns andra hundar som hoppar på honom och vill slåss. Hur kan ni motiverad detta som god hundhållning, att ni tar hand era kunders hundar på bästa sätt? Det finns inte ord för ert agerande. Eller kan du motivera det?

      Okej, vi använder oss av ordet ”rädd för vissa situationer” istället för hundrädd. Är det, så är det inte heller smart att ha en person anställd som är rädd för vissa situationer. En rädd person i dessa situationer förvärrar dessa och bidrar till att eskalera, snarare än att dämpa. Då fungerar ju inte er policy om att alltid tala hundspråk.
      Det intressanta är att denna personen har medverkat i en av våra stora hundtidningar där hon utger sig för att vara ”nybörjare”. Hur kan man vara det efter att ha arbetat med hundar i över ett år? Och dessutom erkänner hon, i skrift att hon aldrig har gått några kurser. Suspekt, med tanke på att ni i ledningen erbjuder kurser till era kunder. Utbildar ni inte er personal, det är ju skrämmande.

      Och jag vidhåller. En nedläggning sker inte under längre perioder, oavsett vad du anser. Ska vi nu tala ”hundspråk” så ber jag dig visa det flockledare som rent fysiskt går in och lägger ner en annan flockmedlem under längre perioder.

      Som sagt igen, ni har misslyckats på flera plan, det är inte bara Lix matte som anser det. Vi är flera som har läst både vad matte har skrivit, men även era svar. Utifrån det har vi skapat oss vår bild, och kan absolut inte rekommendera Ekens Hundcenter som är bra plats att ha sin hund på.
      Ni löser inte heller problemen, ni sparkar bara hund och matte. Och Lix är ju inte första exemplet på detta, eller hur.
      Att som egen företagare gräva ner sig, sticka huvudet i sanden och inte inse att man brister inom vissa viktiga områden kommer att bli ödesdigert. En dag så kanske det inte bara slutar vid blodvite, utan värre. Eftersom ni inte har kapacitet nog att hantera hundar som bryter normen.

      Ta ert ansvar, erkänn att ni misslyckades och att er kompetens inte är så hög som ni hävdar.

      • Jag kan inte svara för andra, men som jag upplever det verkar det vara just en personal som ni stör er på. Och har ni tagit det med denna personligen. Är det så hemskt som ni upplever det, ja då får jag be om ursäkt. Men jag vet hur jag jobbar, och hur astrid jobbar. Och att vara hårdhänt eller elak mot hundarna har ALDRIG någonsin hänt. Titta bara på vita schäfern i första boxen, han tålde inte andra hundar när han började, men jag och astrid bestämde oss för att vi skulle klara det. Forts.

  20. Känns som att det bara fiskas just nu. Smutskasta är inte samma sak som fakta. Ja det är dagisets ansvar, men också mattes ansvar. Dagiset tog sitt ansvar och sa upp lix, som gett saken flera chanser. Man undviker att gå över en trafikerad väg, för man vet att det kan smälla när som. Samma anledning undviker man situationer där andra hundar, personal och hunden själv faktisk kan bli skadad. Att en sådan sak kan störa så förbannat förstår jag inte. Men jag tackar för ni och låter er sitta bittra. 🙂

    • Carro: Vad kunde Lix matte gjort mer än hon gjorde. Hon frågade varje dag hur det hade varit, hur det hade gått, om det vara några problem och fick bara nekande svar. Då är det ganska svårt att agera, för att inte säga omöjligt.

      Sedan kan jag tillägga att vi inte är bittra, vi vill bara inte att fler ska behöva drabbas av inkompetent dagispersonal. Det är nämligen, bevisligen, på tok för lätt att starta hunddagis idag.

    • Jag ser på IP-adressen att du åtminstone vid ett tillfälle suttit vid en annan dator, kanske till och med på EH? Personligen är jag klar med detta, och det gagnar inte någon att fortsätta denna diskussionen.

      Som företag räknat tycker jag det är konstigt att man tillåter sin personal att yttra sig så kraftfullt i en sån här fråga, men det är min åsikt.

      Hade EH sagt från början, direkt när de upplevde Lix som ett problem, att
      ”Ni kan inte vara kvar för vi klarar inte av honom och kan inte ge honom en trygg och säker miljö att vara i.”
      Ja, då hade jag aldrig skrivit något om EH över huvud taget. Jag tycker de har skött det illa.

      Men det är överspelat och jag önskar att EH och dess personal kan lära sig något av det och fokusera på framtiden istället för att fortsätta älta problemet.

      EH har uppenbart en helt annan syn på hur hundar fungerar och hur man behandlar sina kunder på, än jag. Men som sagt. Det är överspelat. Låt det vara nu och gå vidare. Jag och Lix arbetar fortfarande, varje dag, med att arbeta bort den stress som satt sig så djupt i honom. Men vi gör framsteg och även om jag önskat att jag aldrig behövt jobba med honom på det här sättet så gör det mig lycklig att se honom slappna av tillsammans med andra hundar.

      Och vad gäller dig, ”Karro”, så tycker jag du ska läsa på lite om lagar och regler och framför allt hur hundar och hundflockar fungerar. Ta en titt på t ex Anders Hallgren istället för Cesar Milan…

  21. Vet inte va som händer nu, blir bara rörigt. Fortsätter från datorn sen, skriver från mobilen och allt bara försvinner och hamnar på någon annan sida

  22. Kom att tänka på en sak, där du skrev att jag skulle ta en titt på anders istället för cesar. Du kanske borde ta en titt på cesar, eftersom du inte gillar anders metoder.. Eftersom han har en metod som heter…vänta… Oj LÄSA PARAGRAFER!

Kommentera

