Skräckcorson

Jeeeepp, jag gav matte typ gråa hår igår sa hon. Eh? Jaaaag såg inga! Fast hon såg fasligt glad ut när jag hittade henne sen…

*matte pratar*

Vaddå ”inte fattar nånting”? *matte förklarar* Jaaaaaahaaaaaaa… Från början asså? Oooookej…

Såhära…

Jag å matte var ute o lekte med fotbollen, sen letade jag upp en massa godis som matte slängt omkring sig och sen satt vi o kollade på smådjur uppe på berget. Värsta soft liksom! 🙂
Sen ville matte ha svartvatten så då började vi gå hemåt. Plötsligt fick jag värsta killet i kroppen å ba’ ”Wooooooooooohhhhh cooooorsoryck!!!”
Å när jag kutade omkring dära så krockade jag med en hare! Värsta bra liksom! Fast han vart skitasur den där typen så han ba’ satte iväg som han hade en corso i hälarna! *funderar* Hmmm, det hade han ju…. Haha! Men jäääääääääädras vad han kuta snabbt asså! Han hade typ studshundsgener eller nåt för han ba’ swisch-swosch-zick-zack… Ja’ hann inte med ett dugg… Så jag gav upp. Å då var jag nån annanstans. Jättelångt bort. Matte den segisen hade nog inte ens börjat springa när jag sprang tror jag… Så då fick jag leta efter henne. Gick inget vidare för jag kom liksom inte ihåg från vilket håll jag sprungit. Så jag letade å letade å letade. Sen började jag känna igen mig å då tänkte jag att matte kanske var kvar där jag lämnat henne. Jojo, mycket riktigt. Där var hon minsann! Å jisses vad gla’ hon blev när hon såg mig! Fick massa godis, mys, kramar, pussar åsså vart matte lite blöt i ögonen fastän det inte regnade. 😕

Sen gick vi hem, fast jag var typ asatrött så det gick lite långsamt men vi kom hem tillslut. Gissa vad hon gjorde då? Lyfte i mig i halkburken!! 😯

Hon sa att jag stank… Tss! Jag luktade Parfume Å De Skog ju! 😀

Mattes version… Hon ville typ det, så okej då… Mänskor asså…

(Jag hade honom i lina, inte en människa i sikte och han får sitt corsoryck – ”krockar” med haren och ”swosch” – linan rycks ur handen på mig. Vet inte hur många sekunder det tog men väck var han. Jag ropade. Ingenting. Ropade igen. Ingenting. Ropade, lyssnade, hoppet sjönk med varje minut. Tänk om han blir överkörd av en bil? Tänk om han trillar och bryter nacken? Tänk om han stöter på ett vildsvin eller en osnäll hund? Tänk om han ligger någonstans och blöder och lider? Ropar igen, rösten darrar av desperation och tårarna bränner. Ringer A. Inget svar. Ringer mamma som lugnar mig en aning. Ropar igen. Måste ta en paus. Andas. Tänka. Frågar folk som kommer förbi om de sett en stor hund springa förbi? Nä. Jag tror hjärtat står still men hör hur det bankar högt i bröstet. Var i he-te är hunden?! Hur långt kan en hare springa? Hur långt kan han springa? Tänk om han blir påkörd? Tänk om han trillar och bryter nacken? Tänk om han….. Sväljer tårarna. Funderar på när jag ska ringa lillebror så han kan hjälpa mig leta efter min livlösa, svårt skadade hund? Går tillbaka dit jag sist såg honom. Jag har hört att jägare gör så när de ”tappar bort” sina hundar. Ska lägga jackan där så han kan hitta tillbaka lättare? Hjärnan rusar runt som i kaos och nu rinner tårarna. Var f-n är min hund!? Minuterna går. Jag fortsätter ropa, med darr på rösten. Vänta lite! Vad var det där? Tycker mig höra rörelser mellan träden. Jag ropar igen, med mer kraft nu. Då hör jag flämtningarna men jag ser honom inte. Ropar igen. NU! Där är han! Till synes oskadd men väldigt trött och blöt. Jag studsar som en galning, allting släpper. Överöser honom med kärlek och proppar i honom allt godis jag har i fickorna. Tittar efter spår från haren, ingen päls, inget blod, ingen jaktlycka. Pust! Ringer mamma igen och ber henne om förlåtelse för den där gången hon trodde jag försvunnit i Stockholmsnatten under ett födelsedagsfirande. Nu förstår jag hur hon kände. Om det inte var ÄNNU värre för henne kanske…? // matte – som tänker vira linhe-tet runt midjan nästa gång vi är ute… 😉 )

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

11 responses

  1. Fy fasen vilken pärs! Jag får panik bara Doriz rymmer från gården. Man vet ju inte vad som händer: bilar, elaka människor, saker att skada sig på och fastna i. Man får ju panik!
    Har funderat på att skaffa en gps, men tre tusen är litew mycket för min plånbok….

  2. Förstår att din matte blev rädd. Men du får hälsa henne att du alltid kommer hitta tillbaka till henne, för det gör alltid jag. Nu springer jag inte iväg så där så ofta, har blivit bättre på att lyssna på min matte. Men det tog ett tag ;)Men det är svårt när man är en Corso med mycket jag i också :o. Så nu får du inte springa iväg sådär igen. Men jag förstår dig…det är kul att jaga..

    Kram grabben

  3. Mummas matte:
    Jag känner igen det där!
    Tappade spårlinan en gång och Mumma satte iväg med flera meter spårlina efter sig.
    Tänk om hon fastnar! Tänk om…

    Det blev mörkt och när Mumma kom tillbaka så hade vi gått vilse så in i helvete.
    Sen blev det slut på spårande i skymningen. 🙂

    Mumma:
    Äh…
    Jag hade ju totalkoll hela tiden!
    Tyckte det var en kul lek att vandra runt i mörkret några timmar. 🙂
    Jaga harar är spännande!

    Puss på dig snygging!

  4. OjOjOj käre bror. Visst är det skitkul när man krockar med en hare? 😀 Snacka om att ha leksaken väldigt nära, men precis som du säger så är de ju himla snabba. Har heller aldrig hunnit ifatt någon.. O inget rådjur heller, kanske kan vi ha sprintträning ihop någongång så vi kan nå dom nästa gång 😉

    Själv måste jag också gå i lina, tycker det tar bort en del av charmen faktiskt. Men vad gör man inte för sina tvåbentingar? Tur du hittade tillbaka iaf 🙂

  5. Nemos matte – Jooo, jag ska försöka komma ihåg det… Det var lite halvjobbigt att leta efter’na nämligen… 😉

    Katta & Doriz – En GPS!! Helt perfekt att ha på matte ju! Tror jag… vet inte riktigt vad det är men om det är en mackapär som håller reda på mattar så vill jag ha en! (Jag med, men jag håller med dig Katta… Iiiih! Dyrt ju! //matte)

    Daffie – Håller med du! Klart man kommer tebax! Det är ju hon som har käket hemma ju! 😀 Å det är jätteskoj att jaga ministudsare!

    Darkangel & Mumma – Hmm, spåra i mörkret? Aaaaaha! Det ska jag säga till matte att vi ska göra (inte!! //matte)

    Atlas – Ey mannen! Deeeet va’nte igår! Hur fasen står det till!? Allt väl med halsen hoppas jag? Så du kan käka ministud… nä… hrmmm… kött menar jag 😉
    Visst är det ocharmigt med lina, men ooookej, känner de sig säkrare så visst… 😀 Visst kan vi ha sprintrejs, men du… vi skippar mattar å linor då va? 😉

  6. Tufft! Du får komma ut hit så ska jag visa Dig mina värsta rymmartrix! Häromdagen; kom ut så stod det två rådjur där swisch så var dom och jag borta. Matte hojta och jag kom tillbaks. Jag försöker att vara snäll ,precis som du, och komma tillbaks.

  7. Callepulingen här.. Asså, man får inte springa så långt bort.. Jag har lärt mig den magiska gränsen, det får ta typ två min att ta sig tillbaka till mattor, sen blir de skitaupprörda!

    Vi har aldrig krockat med en hare, men däremot sprang vi på ett vildsvin, SKITAÄCKLIGT!

  8. Pingback: Dutti ponke « Lix – cane corson med rätt att charma

Kommentera

