Matte kommenterar

Ja, jag måste väl skriva lite om dagisproblemen. Jag har nog aldrig fått så korkade svar när jag ringt och frågat efter dagisplats. Vad jag förstår så vill hunddagis ha tikar, snälla, veka hundar och jyckar som inte är valpar. De hävdar att han har separationsångest, något som jag aldrig sett tidigare (inte heller de som varit hundvakt eller kollegorna på jobbet). Det sas också att orsaken var att han var för präglad på mig. Då undrar jag följande; Om nu valpen/hunden inte får börja på dagis förrän vid tidigast 6 månaders ålder, vad gör alla andra med sina hundar på dagarna innan de blivit ”dagis-gamla”? Slänger de in valparna i en garderob och går till jobbet? Eller? Nä, det där förstår jag inte alls.

Att han inte är tik verkar också vara ett problem. De ser inte till individen i det avseendet, utan till könet. Orättvist, tycker jag.

Jag funderar också på varför man som företagare, inte ser till kundens behov. Alla hundar är inte stöpta i samma form, vare sig till utseende eller sätt, så om en hund behöver trygghet för att vänja sig under de fem (!) dagar inskolningen tar. Gör man inte sitt bästa för att jycken ska få en lugn och trygg invänjning? Tidsbrist? I så fall borde det väl hellre vara så att man inte tar in valpar öht? Eftersom de trots allt inte är ”färdiga” som hundar? Eller? Är jag helt ute och cyklar nu? Tar gärna emot synpunkter på det här. Visst är jag partisk i just det här avseendet, men jag funderar över tankesättet och inställningen till valpar och hanhundar på dagis. Tar man inte på sig ett ansvar när man startar ett hunddagis?  Eller är det bara ”en kul grej”? Att gå ut med hundarna, gosa lite och sitta och fika (?) på dagarna? Jag vet inte. Hur funkar det?

Just nu känns det bara blä, men jag har bestämt mig för att låta Lix vara med på jobbet tills jag hittar en annan lösning med dagmatte eller liknande. För det finns inte en chans i h….. att jag lämnar honom ensam hemma (som ett dagis föreslog!)

17 responses

  1. Just precis nu vad det en sak som slog mig. Varför inte öppna eget!? 🙂
    Göra två flugor på smällen! 😀

    Kanske en tanke!?
    Jag vet inte, kom iaf på det.

    *kramar*

    Och MÅNGA tack för den trevliga helgen

    /a

  2. Har faktiskt funderat på det, många gånger. Men jag vet inte, ska kolla lite mer på hur det funkar och vad som behövs å så där… 🙂

    Tack det samma! Å vi ses ju snart igen, å igen. 😀

    //matte

  3. Man kan ju fråga sig vad det är för personer som har dessa hunddagis där man har en sådan inställning mot hanhundar… Klart att dagiset ska ta hänsyn till att hundar är i ny miljö, och beter sig därefter! Det är ju deras jobb att se till att han känner sig trygg och lugn där.
    Jag har själv med Challe på jobbet när inte mannen kan ha honom hemma, och är enormt glad över den möjligheten.
    Håller tummarna att det löser sig för dig.
    // Lotta

  4. Det var det jag tyckte också, att det är deras jobb att se till att hundarna känner sig trygga där. Men så var det tydligen inte. *suckar*
    Som tur är så har Lix blivit mer cool på jobbet och stökar inte lika mycket, utan sover mest. Känns jätteskönt att han är ”osynlig” eftersom det finns de som inte gillar hans närvaro.

    // matte

  5. Dåligt!
    Det finns tikar, hanar, valpar, elaka, snälla, veka, kaxiga. ALLA bör få gå på dagis anser jag. De hundar som inte kan samsas med övriga får väl helt enkelt ge f*i att mingla!
    På mitt pensionat där är ALLA välkomna, till och med löptikar. (DET är ju inte så vanligt men..)
    Stå pårej grabben, och leta efter ett bättre plejs eller se efter en dagmatte som älskar dej som du är.

  6. mera …
    en av mina döttrar ville gå till hundfrissan o fixa klorna. Tid bokades etc men när dom väl kom dit så ”åhåja nej dendär rör vi inte”, tilläggas kan att min unge älskar människor och är sketatrevlig.
    Morr säger vi…

  7. Precis! Så var det på mattes förra dagis, där hon hade sin andra hund ett tag. De fick egna boxar om de inte kunde vara som hundar…
    Åh, då skulle jag vilja vara på ditt pensionat! 😀 Löptikar har jag inte lärt mig vad det är än, men hundar är kul!
    Va?! Hur knäppa är folk egentligen?! Det där är ju helt vansinnigt! Fick hon inte göra sig fin(are)?! Tvärdumt tycker jag!

  8. Tja Lix! Vad trist att du inte får vara på dagiset. Dumma personal!!! På mitt dagis är alla välkomna, oavsett vilken ras. På helgerna får jag ibland följa med matte till jobbet. Sketaskoj! Hoppas det ordnar sig för dig och din matte.
    /Emma

  9. Fru Tvåbening sitter här o läser med hakan vid knäna. Hon tror inte sina ögon!Å andra sidan så är det nog lika bra att du slipper vara där om folk är så inskränkta o okunniga.

    Haha jag skulle kunna komma o visa vad ett YYYYYYYL innebär 🙂 Jag hatar att vara själv och jag e tik o inte ett dugg valp. Skulle nog bli utkastad direkt jag.

    När en varghund ylar tystnar flyglarmet 🙂

    Zera

  10. Emma – Jaa, det var ju jättekul där! Matte har ju liksom inte tid att busa med mig på jobbet, förutom på lunchen. Men men, det är rätt okej att vara kontorsjycke också. 🙂

    Zera
    – Matte trodde inte sina öron när hon hörde vad de sa om mig, hon fattade ingenting. Gjorde inte jag heller, fattade liksom inte att jag hade gjort nåt fel… 😕

    *garvar* Du är ju störtskön! 🙂

  11. Pingback: Missad seriepremiär för VHCs fotograf, Robert Kristan får inte spela för HV o jag är så kort att jag inte hörs… :P « VHC-bloggen

  12. Men ursäkta mig alltså..
    Vad f-n är det där för dagis?
    Jag går på ett dagis några dgr i veckan här i Roslagen http://www.angskarshundpensionat.se
    och det är mycket proffsiga tjejer som älskar alla hundar oavsett ras/kön/ålder. (framförallt mig 🙂 )
    Båda är även istruktörer på roslagens brukshundskubb.
    På det dagis finns ALLA raser, även polisen åker dit med sina tjänstehundar när hussar/mattar skall resa bort. Jag trivs som fisken i vanten där 😀
    Superduktiga tjejer
    Woff från Loppan som är blogglös till och från.

  13. Matte blev liksom rätt ledsen när de sa så där om mig, å hennes chief vart ju inte så glad heller. Men asså, jag trivs som fisken i vanten här hos matte på jobbet också (även om det är roligare att leka med fyrbentingar! 🙂 )
    Värsta bra dagiset du har! Lyllos dig! *avis*

  14. Blir så himla arg när jag läser detta. Hur är dessa människor funtade..hmmm.
    Hoppas verkligen allt ordnar sig för er

    Tusen kramar från oss

  15. Har varit lite off town här och måste bara skriva att man blir så less hur en del människor här. Om man har hunddagis är man ju förhoppningsvis också en hundmänniska. Det är otroligt att folk kan vara så dumma i huvudet.
    Hoppas det löser sig för dig på något annat sätt.
    //Kram

Kommentera

